Sunday, July 25, 2010

Dapatkan Domain Name Dan Hosting Server Untuk Website Sendiri



Seperti saya nyatakan dulu sebelum anda dapat membina website sendiri, anda dicadangkan supaya membuka akaun di blogspot.com untuk mendapat kemahiran bagaimana sebuah blog itu di bina. Sungguh pun ianya percuma, ilmu dan latihan yang disampaikan di sini cukup berguna sebagai panduan kemudian nanti, terutama apabila kita hendak membina sebuah website sendiri.
Andaian saya di sini bahawa anda sudah pun mempunyai pengalaman di dalam hal-hal yang berkaitan dengan membina sebuah blog melalui blogspot atau pun melalui wordpress yang disediakan secara percuma. Saya percaya jika anda serious anda sudah pun mampu untuk menguploadkan  imej ke server, menggunakan gadget untuk memindahkan design laman, memindahkan kod html dan sebagainya. Jika perkara ini sudah pun anda laksanakan maka untuk membina website sendiri bukanlah sesukar mana.
Cuma untuk membina website sendiri itu anda memerlukan sedikit wang untuk mendapat domain name, dan juga untuk menyewa hosting server. Anda boleh perolehi dua perkara tersebut melalui mana-mana syarikat yang menawarkan khidmat berkenaan. Untuk melihat syarikat-syarikat yang menawarkan khidmat berkenaan, anda boleh mencarinya melalui search enjin google atau pun yahoo search enjin. Taipkan web hosting pada ruang yang disediakan itu, anda akan dapat melihat khidmat-khidmat yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat berkenaan di internet.
Kalau anda ingin bersama saya, anda boleh berlanggan atau berdaftar melalui profithoster. Tutorial disediakan untuk kemudahan anda. Tutorial disediakan di server di dalam ruang c panel. Jika anda mempunyai sebarang masalah , anda boleh ajukan pertanyaan melalui submit tiket yang disediakan diserver.Bermacam-macam pakej disediakan. Tapi memadai anda berlanggan untuk pakej Bronze yang mana harganya lebih kurang RM85 untuk selama satu tahun (Domain Name dan Sewa Server sekali). Sebagai persiapan ke arah itu, di sini saya sediakan beberapa tip untuk kemudahan anda sebelum membuat keputusan.


No comments:

Post a Comment