Tuesday, May 25, 2010

Adakah Pelajar Kolej Universiti Dapat Duit Dari Membina Blog?

Membina blog berduit adalah satu langkah yang sesuai bagi pelajar kolej jika ingin menjana duit melalui internet. Blog berduit bukanlah bermaksud dalam blog itu diisi penuh dengan cerita berkaitan dengan duit. semata-mata. Tapi mungkin juga boleh bersifat sedemikian, kerana "Niche" pelajar universiti berkenaan yang ingin disampaikan adalah berkaitan dengan duit. Tulisan berkenaan sudah memenuhi syarat atau kriteria bagi sebuah blog adsense yang bercerita tentang duit. Banyak aspek tentang duit dapat diterjemahkan. Mungkin dari aspek koleksi bersejarah tentang duit dahulu kala dapat dipaparkan pada blog berkenaan. Atau mungkin juga koleksi terkini tentang wang dari sesebuah negara. Tulisan tentang duit ini boleh menarik minat ramai pembaca, dan dengan itu dapat menambahkan pendapatan anda melalui Program Adsense.

Untuk mengetahui samada ramai peminat atau tidak tentang niche 'duit' itu, anda pergi ke laman web Carian Google dan taipkan dengan perkataan 'duit'. Ketika ini jumlah Search Result tentang 'duit' adalah lebih kurang 10,300,000. Jumlah ini menunjukkan persaingan yang sangat hebat jika anda ingin menggunakan 'duit' sebagai keyword di dalam membina tajuk bagi sebuah blog. Mengikut pakar SEO, jika anda mahu bersaing juga di dalam keyword 'duit' anda boleh, tapi hendaklah ditambah beberapa perkataan, seperti 'duit panas', 'duit mudah dijanakan', 'penjanaan duit adsense' dan banyak lagi. Tujuan pilihan sedemikian supaya terdapat kurang persaingan, dan juga untuk mendapat ranking terbaik di laman carian Google. Anda boleh menyemak persaingan keyword-keyword berkenaan di http://www.google.com/ dan lihat berapakah jumlah persaingan yang dipaparkan? Adakah lebih atau kurang daripada 10,300,000? Ilmu SEO (search engine optimisation) sangat penting bagi meletakkan laman web anda pada ranking yang terbaik di laman iklan Google.

Berbalik kepada topik adakah pelajar kolej universiti dapat duit dari membina blog? Jelas sekali tidak! Jadi bagaimanakah caranya untuk menjana duit melalui blog? Jawapan yang mudah ialah dengan menyertai Program Adsense yang disediakan khas oleh Google bagi membantu para blogger menambahkan pendapatan pasif di internet. Kaedah untuk menyertainya telah pun saya bentangkan sebelum ini, dan anda boleh mengikutinya melalui tulisan yang telah saya sediakan itu. Jika anda mempunyai kemusykilan atau cadangan sila ajukan melalui ruang komen yang disediakan. Tambahkan pendapatan sampingan melalui blog Adsense. Jika anda mempunyai peluang, jangan sia-siakan peluang itu. Selamat belajar.

No comments:

Post a Comment